Tefsirin Derlenmesindeki Yöntem
Şeyhu'l-İslâm'ın özel olarak tefsire dair yazıp önceden basılmış olan açıklamaları, dört cilt kadardır. Geri kalan açıklamaları ise bizim onun diğer eserlerinden çıkardığımız açıklamaları olup, bu da tarafımızdan yedi cilt olarak çıkartılmış bulunmaktadır. Böylelikle bu, Şeyhu'l-İslâm İbn Teymiyye'nin derlenmiş tefsirinin tamamını oluşturmaktadır.
Bu derleme, ilk olarak Bağdat'ta 1412/1991 yılında Irak'ın kuşatılmasıile birlikte başlamıştı.
Ben de Beşir b. Cevat el-Kaysî ile İmad b. Muhammed el-Bağdadî adındaki kardeşlerimle, bu işin listesini çıkarma işlemine başlamak üzere ittifak ettim.
Yapılacak ilk iş, İbn Teymiyye'nin tekrara kaçmadan bütün eserlerini tespit etmekten ibaretti.
Kardeşlerim işe başlayıp Mecmu'u'l-Fetâvâ'dan ve diğer eserlerden derlemeye giriştiler. Tefsire dair bütün bölümleri yazıyorlardı. Bu derlemenin planı da; bir kardeşimiz, İbn Teymiyye'nin telifi olan bütün eserleri tetkik edecek ve tefsir ile alakalı paragraflarıişaretleyecekti. Sonra, diğer kardeşimiz aynı işlemi aynıkitapta yapacak, arkasından iş bana gelecekti. Ben, her ikisinin ortaklaşa tespit ettiklerine, farklıkanaat belirttiklerine ve gözlerinden kaçanlara bakacak, sonra da ulaştığımız sonucu birlikte tartışacaktık. Karşımıza çıkan problemler, Şeyhu'l-İslâm İbn Teymiyye'nin sözlerinden olup hakkında görüş ayrılığı olan kesimler ile bazı geniş açıklamalardan ayrı olarak, kuşatma altında geçim şartları oldukça kötüleşti. Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat'in güvenlik şartları da kötüleşti. Bu da 1414 h. yılında Ürdün'den çıkmaya bizi mecbur etti.
1415 h. yılında Umreyi eda ettiğim esnada, Şeyhu'l-İslâm'ın tefsiri konusunu Dar-u İbni'l-Cevzi'nin sahibi faziletli kardeşim Ebu Fevvaz Sad es-Sumeyl'e açtım. O da konuyu benimsedi; arkasından biz de bu işe yeniden başladık.
Yapılacak taramanın hatadan uzak, sağlıklı ve kapsamlı olmasını sağlamak maksadıyla Şeyhu'l-İslâm'a ait her bir cilt üçümüz tarafından gözden geçiriliyordu.
Sekiz aylık ya da bir yıllık bir süre içerisinde iş tamamlandıktan sonra, 110 ciltten fazla eserin ve küçük bir risalenin taramasıtamamlandı. Ayrıca İbn Receb'in bütün eserleri, İbn Kayyım, İbn Kesir, el-Kasımî ve Şeyhu'l-İslâm'ın biyografisini yazmış diğer eserler de tarandı.
Derleme işleminin sona ermesinden sonra, kitabı, Kur'ân-ı Kerim'in sûrelerine uygun olarak sıralamaya koyulduk. Sonra tek başıma kitabın tahkik işini yaptım. 1416 h. yılı sonunda kitap, sayfa düzeni verilmek üzere takdim edildi. Pek çok problem ortaya çıktı. Bunlar da kitabı - fihristler dışında- 11 cilt halinde çıkarılması maksadıyla pek kısa sayılmayan bir süre geciktirdi.
Daha sonra Dar-u İbni'l-Cevzi sahibi değerli kardeşimiz Sad es-Sümeyl, kitabın Beyrut'ta yeniden düzenlenmesini uygun gördü. Böylelikle kitap yeniden dizildi. Tashih ve fihrist çal<span times="" new="" roman"
Tefsirin Derlenmesindeki Yöntem
Şeyhu'l-İslâm'ın özel olarak tefsire dair yazıp önceden basılmış olan açıklamaları, dört cilt kadardır. Geri kalan açıklamaları ise bizim onun diğer eserlerinden çıkardığımız açıklamaları olup, bu da tarafımızdan yedi cilt olarak çıkartılmış bulunmaktadır. Böylelikle bu, Şeyhu'l-İslâm İbn Teymiyye'nin derlenmiş tefsirinin tamamını oluşturmaktadır.
Bu derleme, ilk olarak Bağdat'ta 1412/1991 yılında Irak'ın kuşatılmasıile birlikte başlamıştı.
Ben de Beşir b. Cevat el-Kaysî ile İmad b. Muhammed el-Bağdadî adındaki kardeşlerimle, bu işin listesini çıkarma işlemine başlamak üzere ittifak ettim.
Yapılacak ilk iş, İbn Teymiyye'nin tekrara kaçmadan bütün eserlerini tespit etmekten ibaretti.
Kardeşlerim işe başlayıp Mecmu'u'l-Fetâvâ'dan ve diğer eserlerden derlemeye giriştiler. Tefsire dair bütün bölümleri yazıyorlardı. Bu derlemenin planı da; bir kardeşimiz, İbn Teymiyye'nin telifi olan bütün eserleri tetkik edecek ve tefsir ile alakalı paragraflarıişaretleyecekti. Sonra, diğer kardeşimiz aynı işlemi aynıkitapta yapacak, arkasından iş bana gelecekti. Ben, her ikisinin ortaklaşa tespit ettiklerine, farklıkanaat belirttiklerine ve gözlerinden kaçanlara bakacak, sonra da ulaştığımız sonucu birlikte tartışacaktık. Karşımıza çıkan problemler, Şeyhu'l-İslâm İbn Teymiyye'nin sözlerinden olup hakkında görüş ayrılığı olan kesimler ile bazı geniş açıklamalardan ayrı olarak, kuşatma altında geçim şartları oldukça kötüleşti. Ehl-i Sünnet ve'l-Cemaat'in güvenlik şartları da kötüleşti. Bu da 1414 h. yılında Ürdün'den çıkmaya bizi mecbur etti.
1415 h. yılında Umreyi eda ettiğim esnada, Şeyhu'l-İslâm'ın tefsiri konusunu Dar-u İbni'l-Cevzi'nin sahibi faziletli kardeşim Ebu Fevvaz Sad es-Sumeyl'e açtım. O da konuyu benimsedi; arkasından biz de bu işe yeniden başladık.
Yapılacak taramanın hatadan uzak, sağlıklı ve kapsamlı olmasını sağlamak maksadıyla Şeyhu'l-İslâm'a ait her bir cilt üçümüz tarafından gözden geçiriliyordu.
Sekiz aylık ya da bir yıllık bir süre içerisinde iş tamamlandıktan sonra, 110 ciltten fazla eserin ve küçük bir risalenin taramasıtamamlandı. Ayrıca İbn Receb'in bütün eserleri, İbn Kayyım, İbn Kesir, el-Kasımî ve Şeyhu'l-İslâm'ın biyografisini yazmış diğer eserler de tarandı.
Derleme işleminin sona ermesinden sonra, kitabı, Kur'ân-ı Kerim'in sûrelerine uygun olarak sıralamaya koyulduk. Sonra tek başıma kitabın tahkik işini yaptım. 1416 h. yılı sonunda kitap, sayfa düzeni verilmek üzere takdim edildi. Pek çok problem ortaya çıktı. Bunlar da kitabı - fihristler dışında- 11 cilt halinde çıkarılması maksadıyla pek kısa sayılmayan bir süre geciktirdi.
Daha sonra Dar-u İbni'l-Cevzi sahibi değerli kardeşimiz Sad es-Sümeyl, kitabın Beyrut'ta yeniden düzenlenmesini uygun gördü. Böylelikle kitap yeniden dizildi. Tashih ve fihrist çal<span times="" new="" roman"